Maďarská volební kampaň: vlastenectví i sociální sítě

madarske volby

V neděli 6. dubna se v Maďarsku konají parlamentní volby, které budou mít jiný průběh než ty předešlé. Podle nové Ústavy, jež vešla v platnost na začátku roku 2012, se zjednodušil volební systém a téměř o polovinu se snížil počet poslanců – z 386 na 199.

Foto: billboard na podporu Viktora Orbána. Zdroj: Profimedia.cz

Volební systém se změnil z dvoukolového na jednokolový a byly upraveny hranice volebních okrsků – bude jich méně a budou o něco větší. Tento vládní krok byl opozicí silně kritizován, Orbánova vláda se však hájila, že chce omezit přílišnou byrokracii a v rámci úsporných opatření je snížení počtu poslanců nutností. Nově též můžou volit Maďaři žijící v zahraničí, kteří nemají trvalý pobyt na území Maďarska, avšak pouze ti, co se v předstihu zaregistrují. Existuje dokonce i speciální mezinárodní kandidátní listina.

Termín voleb se neúprosně blíží a strany, které kandidují do parlamentu, rozjely předvolební kampaně na plné obrátky. Před plakáty, billboardy nebo předvolebními spoty se v těchto dnech není možné schovat, z jednoho rohu na vás vykoukne Viktor Orbán jako ochránce rodinného štěstí, na druhém rohu vás zastaví billboard opoziční socialistické strany Maďarska (MSZP) hlásající, že současní vládní představitelé si již lépe žijí (narážka na předvolební kampaň FIDESZu před čtyřmi lety, ve které slibovali lepší život všem). Ačkoliv se Maďarsko přeměnilo v bitevní pole o hlasy voličů, někteří z nich mají politiky evidentně plné zuby. Podle ankety natáčené v budapešťských ulicích vyšlo najevo, že mnoho lidí nezná přesné datum voleb, dokonce ani měsíc, a navíc chtějí jít k urnám i ve druhém kole, které se po změně volebního systému už nekoná. Zaříkávání politiků jde některým voličům jedním uchem dovnitř a druhým ven. Nicméně stojí za to prozkoumat, jak se dělá předvolební kampaň na maďarský způsob.

Dokázali jsme, že to dokážeme!

Začněme tady vládní stranou FIDESZ, která v předešlých volbách drtivě zvítězila nad ostatními stranami, především pak nad MSZP (maďarští socialisté), která vládla od roku 2002 osm let, a jak to tak bývá, znechutila se lidem natolik, že jí svůj hlas nedali. Znechutila se voličům stejným způsobem i strana Viktora Orbána, nebo obhájí svůj post? Podle předvolebních preferencí FIDESZ opět vyhraje, sice ne s tak vysokým náskokem, ale vyhraje. Orbán si je natolik jistý svým vítězstvím a důvěrou lidí v jeho stranu, že v kampani v podstatě téměř nic neslibuje, pouze odkazuje na úspěchy své čtyřleté vlády, a proto „volte opět FIDESZ.“ Orbánova strana na kampaň vyhradila ze svého rozpočtu pouze 192 milionů forintů, což je velice malá částka oproti ostatním stranám, ale díky sponzorským darům a státním příspěvkům se výsledná suma pohybuje kolem miliardy forintů. Proto je tedy plakátů či billboardů mladých demokratů po Maďarsku nejvíce. Zajímavé je, že FIDESZ má tento rok velice málo předvolebních spotů.

Zachraňme demokracii!

V lednu 2014 se spojily opoziční strany v Levicovou koalici – jsou to MSZP, Együtt 2014 (Společně 2014), DK (Demokratická koalice), Liberálisok (Liberálové), MLP (Maďarská strana liberálů), PM (Dialog za Maďarsko) – kterou vede Attila Mesterházy, předseda MSZP. Co je spojuje, je vidno na první pohled – nenávist k Orbánovi. Kampaň je vedena tedy v tomto duchu, například speciální kampaň pro Maďary žijící v zahraničí používá hesla jako: „Orbán musí odejít, aby ty ses mohl vrátit.“ To odráží výzkum agentury Median, která na svých stránkách uvedla, že v posledních 12 měsících 17 % Maďarů odešlo do zahraničí – buď natrvalo, nebo tam dojíždí za prací. Osočováni z korupce, krádeží a lží se neustále opakuje nejen v tištěné formě, ale hlavně v předvolebních spotech, které se zaměřují na ty nejobyčejnější emoce – bezzubý pán se ve své řeči podkreslené tklivou hudbou zapřísahá, že se o svou půdu již nadále nenechá okrádat a podobně. A na předvolebních mítincích strany se dokolečka omílá nutnost změny vlády, aby se zachovala republika a demokracie v Maďarsku. Uvidíme, kolik voličů tato útočná kampaň přesvědčí.

Láska k vlasti

Krajně pravicový JOBBIK (Hnutí za lepší Maďarsko), miláček Facebooku, na svou kampaň vyhradil 400 milionů forintů, a to se mu nejspíš vyplácí, přihlédneme-li ke stoupajícím preferencím strany od začátku roku. Vedle napadání politiky FIDESZu se zaměřuje s ještě větší vehemencí na svůj vlastní program a snaží se oslovit především mladé lidi. Slibuje lepší budoucnost pro mladé, uplatnění pro čerstvé absolventy a důchodci se mohou těšit na spravedlivý penzijní systém. A navíc se více než ostatní strany zabývá vlastenectvím a ochranou všeho toho, co je „maďarské“.

Čechům tato láska k vlasti a národu může připadat jako nebezpečný nacionalismus. Pravdou je, že toto národovectví sem tam hraničí s nebezpečným extremismem, ale na druhou stranu hrdost na svou vlast pociťuje každý Maďar, a proto je důležité v předvolebních kampaních zdůrazňovat, že vše co strany chtějí a dělají, činí jen a pouze z lásky k vlasti. I proto využily politické strany ve svých kampaních oslavy svátku vypuknutí revoluce 15. března 1848, což je důležitá událost maďarského národního uvědomění. Na ulicích po celém Maďarsku se v tento den nepotkáte ani s jedním Maďarem, který by na sobě neměl kokardu v červenobílozelené trikolóře.

Vedle vlastenectví spojuje všechny strany ještě jedna věc, a to důraz na roli sociálních sítí v předvolebních kampaních. Každá strana má velice dobře vedený facebookový profil, který je několikrát denně aktualizován. A vyplácí se to, protože o počtu fanoušků, jež maďarské strany na Facebooku mají, se českým stranám může pouze zdát.

Jak úspěšná byla kampaň jednotlivých stran, se dozvíme až v neděli. Podle předvolebních průzkumů zvítězí FIDESZ s menším náskokem před Levicovou koalicí a JOBBIKem, ale pokud by se měly brát v potaz sympatie lidí na Facebooku, zvítězil by JOBBIK.

Alena Mikolášková
autorka je publicistka

Čtěte také

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

IMG 9914
Blog

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

telefon kresba

Jdeme na to!