Značky zbrojí na festivalovou sezónu

rfp

Z průzkumu Target Media trading, který české veřejnosti zprostředkovala agentura Amden, vyplývá, že téměř polovina účastníků festivalů je považuje za vzrušující akce a jsou tak jako cílová skupina mnohem otevřenější.

Foto: Značka Božkov na Rock for People Zdroj: Smart Communication

To by mohly ocenit společnosti, které do komunikace na festivalech investují. Pozitivní emoce zlepšují vnímání značky – z dvou tisíc respondentů si 40 % myslí, že se u nich vyvinul pozitivní vztah ke značkám, které inzerují na festivalech. Největší komunikační potenciál mají podle stejného výzkumu na festivalech alkoholické nápoje a podobně ovlivnitelnou oblastí jsou také módní značky. Až 41 % respondentů si myslí, že reklama na festivalech zafunguje. Do festivalů investují i jiné segmenty jako banky, automobilky nebo pojišťovny. Podle průzkumu ale existují i značky, které respondenti označili za nevhodné pro festival -  mezi nimi luxusní spodní prádlo nebo typicky indoorové produkty jako je např. konzole Xbox.

Pozitivní prostředí festivalů láká značky a marketingová oddělení různých společností. Jak se ale praví v závěru citovaného výzkumu, chcete-li opravdu získat cílové publikum na svou stranu, je třeba o něm přemýšlet a dát mu svým vhodně mířeným marketingem skutečnou hodnotu. Proto jsme oslovili zástupce tří tuzemských festivalů – jak masivních akcí jako je Rock for People nebo Colours of Ostrava, tak žánrově vyhraněnějších Mighty Sounds – s otázkou, jak se změnilo složení partnerů oproti loňským ročníkům.

Colours of Ostrava už jedenáct let podporuje Česká spořitelna

Marketingový manažer Colours of Ostrava Jindřich Vaněk potvrdil dlouhotrvající, už jedenáct let fungující partnerství jeho festivalu s Českou spořitelnou. „Ano, Česká spořitelna zůstává generálním  partnerem a i další hlavní partneři – ArcelorMittal Ostrava, Agrofert, Vítkovice – Machinery Group a Skupina ČEZ – jsou stejní jako v předchozím roce. Nadále s námi zůstávají produktoví partneři – značky Radegast, Kofola a Semtex,“ uvedl Vaněk.

Oproti roku 2013 ale došlo u Colours of Ostrava i k několika změnám – nově se partnery festivalu staly značky Avon, Mall.cz, Amundsen a společnost České aerolinie. Na druhou stranu letos nepokračuje ve spolupráci společnost T-Mobile. „T-Mobile se účastnil pouze loňského ročníku. Důvodem jsou podle jejich sdělení vnitřní důvody firmy, spolupráci hodnotí jako vynikající,“ vysvětlil postup operátora Vaněk. Forma sponzorské prezentace by podle něj měla odpovídat uvolněné a pohodové náladě festivalu. Vítané jsou různé služby a doplňky, které zpříjemňují pobyt na festivalu. Nefunguje snaha vytvářet v rámci festivalu vlastní program v partnerských zónách,“ doplňuje Vaněk.

Hlavním sponzorem Rock for People zůstává Staropramen

Ředitel festivalu Rock for People Michal Thomes potvrdil, že na pozici generálního partnera zůstává pivovar Staropramen a dokonce dochází k rozšíření spolupráce. „Ačkoliv jsme měli jiné nabídky, tohoto spojenectví si velmi vážíme, protože nám umožňuje realizovat servis pro návštěvníky a další aktivity na úrovni západoevropských festivalů. RfP je součástí komunikace Staropramenu a obráceně – společně naplňujeme heslo Jedno nás spojuje … hudba i Rock for People,“ pochvaluje si spolupráci Thomes a dodává: „Mimochodem – v oblasti nealka jsme se rozhodli odklonit od varianty jednoho výlučného partnera s mnoha omezeními a limity a připravujeme portfolio, v němž si každý najde to své.“

V letošním roce se z rozhodnutí centrály z festivalů stáhl Google, v případě Rock for People jej nahradila společnost ZOOT. Podle Thomese vycítila ideální spojení kvalitní a trendy módy se showcase linií, v rámci které festival přiváží na dvě desítky skvělých kapel, které mají našlápnuto hodně vysoko v showbyznysu. Thomes také registruje větší zájem o promoakce přímo na festivalu. „Vybíráme ty s přidanou hodnotou pro naše návštěvníky. Vloni například výborně zafungoval stánek firmy Curaprox, která lidi učila, jak si správně čistit zuby,“ vzpomíná Thomes. Prvotní obavy byly rozptýleny po pár hodinách a jejich stánek v rámci stanového města byl prý v permanenci celý festival. „Totéž lze říci o Zanussi Pointu, kde si lidé mohou uskladnit nebo ohřát potraviny. Letos podobných nabídek určitě přibude,“ slibuje Thomes.

Pro Rock for People jsou dlouhodobá partnerství klíčová. „Ať se jedná o naše velké partnery – Staropramen, T-Mobile, Božkov či Camel – nebo o např. produktové – Enapo, České dráhy, HP, Ekokom apod. – u všech je vidět, jak v čase dokáží ze spojení s Rock for People dostat větší hodnotu,“ dodává Thomes. Festival dostává každý rok nabídky na nová partnerství. Částečně z kategorií, kde již dlouhodobého partnera má (jako jsou nápoje nebo telekomunikace), kde s díky odmítá, a částečně z kategorií, kde ještě akce má prostor. „Často jsou to nabídky ad hoc, vycházející z aktuálních kampaní značek. Zde se ale nepotkáváme v pohledu na hodnotu,“ vysvětluje Thomes. I festivalový marketing sám aktivně hledá další partnery (například v kategorii finance nebo automobily), ale vždy navrhuje dlouhodobý koncept. Jedině tak má oboustranná investice do partnerství smysl.

I Mighty Sounds sází na víceleté partnerství

Podle pořadatele festivalu Mighty Sounds Marka Vohralíka pokračuje letošní ročník ve spolupráci se čtyřmi stávajícími partnery – tedy hlavním partnerem, kterým je Budějovický Budvar, a společnostmi Philip Morris, Monster Energy a St. Nicolaus Vodka. „Obecně zájem ze strany sponzorů vzrostl, což je dáno především nárůstem počtu návštěvníků v minulých letech a zároveň rozsáhlou kampaní festivalu, která pro ročník 2014 začala poměrně brzo,“ doplnil Vohralík.

Podle něj pro letošní rok žádné výraznější změny nenastaly. „Strategická partnerství pokračují i nadále, tyto spolupráce se snažíme navazovat s víceletou perspektivou, což přináší oběma stranám větší možnosti,“ vysvětlil Vohralík. Pro rok 2014 došlo podle něj pouze ke dvěma změnám na středních partnerských pozicích. Je zřejmé, že největší festivalový boom už má Česká republika za sebou – mapa jednotlivých akcí se pročistila a na scéně zůstávají jen vyzkoušené a ověřené značky, kterým pochopitelně důvěřují i tradiční zadavatelé. A na jaké festivaly se chystáte vy?

Jan Brychta
autor je redaktorem týdeníku Marketing&Media

Čtěte také

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

IMG 9914
Blog

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

telefon kresba

Jdeme na to!