Zpráva o stavu Twiplomacie 2014 – inspirace i pro ČR?

twiplomacie 6399

Sociální síť Twitter se v posledních letech stala pro některé země nepostradatelným nástrojem zahraniční politiky. Čím vším se u nich může v oblasti twiplomacie inspirovat diplomacie česká?

Foto: ilustrační. Zdroj: Profimedia.cz

Podle “Twiplomacy Study 2014” je na Twitteru přítomno 83 % z celkem 193 členských států OSN, přičemž více než dvě třetiny (68 %) všech hlav států a vlád mají na Twitteru osobní účty. Smysl jejich přítomnosti na této populární sociální síti se dá vyjádřit slovem twiplomacie, tj. využití Twitteru pro diplomatické účely. O problematice twiplomacie a e-diplomacie obecně (tj. užívání internetu pro výkon zahraniční politiky) jsem již vícekrát psal. Tentokrát bych se chtěl podívat podrobněji na tweetování českých ambasád a i v souvislosti s výše odkázanou studií se podělit o několik tipů, jak přítomnost ČR na Twitteru zlepšit.

Český twiplomatický ostych

Velvyslanectví by podle mne mělo být v zahraničí tou hlavní převodovou pákou veřejné diplomacie, tedy prezentace našeho státu a společnosti navenek. Je sice pravda, že vedle ambasád tweetují i konzuláty, velvyslanci, kulturní centra a například různé mezinárodní organizace, jichž jsme členem. Faktem však zůstává, že po zevrubném prohledání Twitteru to vypadá, že aktuálně tweetuje jen česká ambasáda v USA. Ambasáda ČR v Polsku po změně velvyslance totiž od 4. listopadu 2013 aktivitu na Twitteru neobnovila. Ve světě je přitom na Twitteru celkem více než 3000 velvyslanců, ambasád a dalších diplomatických zastoupení.

Pravda, ČR není a nebude regionální velmoc, která ovlivňuje globální veřejné mínění. Asi nikdy se na ni nebudou upírat zraky světa ve dnech, kdy se řeší geopolitické krize kalibru Iráku či Ukrajiny. Na druhou stranu svým opomíjením Twitteru dává česká diplomacie a vláda najevo, že nemá zájem či schopnost se aktivně podílet na světovém dění. Takovou vizitkou se ČR dobrovolně a zbytečně odsuzuje k irelevanci.

Tipy a triky pro ČR

Je logické, že k úspěšné propagaci je třeba mít na Twitteru zřízeny aktivní účty ambasád. Jejich názvy, logo a formát uživatelských jmen by měly být snadno dohledatelné a mít standardizovanou formu. Z účtů je pak možno sestavit ve formě tzv. Twitter listu národní virtuální diplomatickou síť obdobně, jako to již dříve učinily Británie, Polsko, Izrael, Rusko, Švédsko, USA, Francie či Ukrajina. Tento adresář je možno dle potřeby doplnit i o další seznamy pro jednotlivé diplomaty, kulturní centra, konzuláty, cizí ambasády v dané zemi, světové regiony atd. Nejenom, že to návštěvníkovi účtu usnadní dohledávání kontaktů, ale podpoří to i navazování e-diplomatické komunikace s našimi zahraničně – politickými protějšky. Klíčové Twitter listy si pak nemusí každá ambasáda vytvářet zvlášť. Je proto škoda, že k tomu u nás chybí centrální účty, na kterých by se tak mohlo stát. Jmenovitě jde o neexistenci Twitteru MZV ČR a jeho ministra, popřípadě 1. náměstka.

Když přijde na propagaci vlastního obsahu, je dobré nezapomenout zcela na angličtinu. Přeci jen, česká ambasáda v Polsku netweetuje vždy jen pro Čechy a Poláky. Interagování s jinými účty a v přiměřené míře přebírání jejich obsahu pestrosti účtu jenom prospějí. Takto je možno sdílet tweety nejen jiných ambasád, státních institucí a vládních představitelů, ale i mezinárodních organizací, jejichž stanoviska ČR podporuje. Tweety mohou propagovat i české firmy nebo do naší vlasti lákat turisty. Zde je drobný háček v tom, že „národní“ uživatelské jméno @CzechRepublic je již zabráno. Twitter ale tuto záležitost hodlá do budoucna řešit. ČR by se tak otevřela možnost propagovat se do světa skrze jeden účet podobně jako Velká Británie či využít energie svých občanů jako Švédsko.

Kapitola sama pro sebe jsou hashtagy. Jednak se na nich dá postavit celá PR kampaň včetně ožehavých otázek, jako je ukrajinská krize (viz hashtag #UnitedForUkraine), a jednak se skrze ně dá zapojit komunita followerů i tweetujících diplomatů (tzv. twiplomatů) ze spřátelených zemí. Stejně jako jsou sociální sítě o sdílení a interakci, jsou i o vzájemném učení se a inspiraci. Budoucí účet MZV ČR tak může převzít know-how účtu českého ministerstva obrany a jednotlivé účty českých ambasád si mohou vzít k srdci, co se designu týče, například profil velvyslanectví Francie v ČR. Nejde o to, aby najednou celá česká diplomacie začala usilovně tweetovat. Stačí mít pokryto několik prioritních zemí. Jedna tweetující ambasáda je však na tak bohatou a vyspělou zemi, jako je ČR, žalostně málo.

Jan Kužvart
analytik Asociace pro mezinárodní otázky

Čtěte také

obrázek (21)
Blog

Správná data, správná rozhodnutí: Nemocnice v mediálním světě

Moderní nemocnice se dnes nezaměřují pouze na léčbu pacientů – musí čelit celé řadě výzev. Nejde jen o zabezpečení proti kybernetickým útokům nebo efektivní administrativu, ale také o kvalitní komunikaci s veřejností, udržení důvěryhodnosti a zajištění transparentnosti ve zdravotnictví. To je složitý úkol, avšak existují nástroje, které mohou nemocnicím výrazně usnadnit práci.

obrázek (22)
Blog

Customer Success: Více než jen podpora – klíč k efektivnímu využití služby  

Když využíváte nějaký nástroj, obvykle chcete, aby Vám usnadnil práci. Mnohdy to není jen o jeho funkcích, ale hlavně o tom, jak je dokážete využít… A právě tady vstupuje do hry tým Customer Success (CS). Jeho hlavním cílem je, aby klienti vytěžili z naší aplikace NewtonOne NG maximum, šetřili svůj čas a pracovali efektivněji.  

ecdc_vyhra
Blog

Další vítězství v mezinárodním tendru pro NEWTON Media

Společnost NEWTON Media si připsala další velký úspěch na poli zahraničního monitoringu médií a mediálních služeb. Po čtyřech letech úspěšné spolupráce opět zvítězila v zahraničním tendru Evropského střediska pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC).

final blog zahr monitoring
Blog

Mějte přehled o zahraničních médiích – snadno a bez námahy

Ať už jste firma, instituce nebo třeba nezisková organizace, pokud se snažíte působit ve více zemích, pak je pro vás dobře nastavený monitoring médií zásadní. Pomůže vám nejenom lépe pochopit specifika místních trhů, ale zároveň získáte bezpočet důležitých podnětů pro ještě lepší strategické plánování.

podcasty
Blog

700 nových podcastů v NewtonOne NG – víc obsahu, víc informací

Podcasty jsou důležitým zdrojem informací. Jejich popularita neustále roste, proto je je důležité zahrnout tyto zprávy do komplexního monitoringu médií. Rozšířením naší služby o více než 700 podcastů vám nyní přinášíme ještě širší přehled o zmínkách týkajících se vaší značky či oboru.

obrázek (19)
Blog

S funkcí Alerty zvládnete krizovou komunikaci odkudkoliv!

Ve světě médií se zprávy šíří rychlostí blesku a pro ty negativní to platí obzvlášť. Ať už jste z renomované společnosti, státní instituce nebo jste jednotlivcem, klíčem k úspěchu je mít přehled – a reagovat včas. Jenže jak udržovat přehled o neobvyklých a potenciálně škodlivých zprávách, aniž byste kvůli tomu museli vynaložit příliš mnoho energie a prostředků? Řešením mohou být Alerty.

telefon kresba

Jdeme na to!