Cenzura v českých médiích

profimedia 0155073257 710

Na náš rozhovor s Jaroslavem Přibylem reagoval Jindřich Beránek, mluvčí Klubu novinářů Pražského jara ˙68. V časech těžké normalizace prý ani v oblasti sportu nerozhodovalo jen to, jakým výsledkem skončil ten či onen mač. Email Jindřicha Beránka nabízíme v zkrácené podobě všem čtenářům.

Ilustrační foto, Zdroj: Profimedia.cz

Titulní strana? Jen politika!

„Pamatuji si např., jak jsem šel na koberec na KV partaje, protože v prvním obnoveném pondělníku (neboť i jeho vydávání bylo probojováno až v druhé půli 60. let) jsem jako vydávající redaktor (dnes by se řeklo editor) zařadil na první stránku vedle titulu Průboj (původní název Severočeského deníku – pozn. redakce) fotografii z fotbalu. Tehdy totiž postoupily Teplice po mnoha letech do I. ligy (byly z ní vyřazeny administrativním zásahem při sovětizaci ligového fotbalu názvy Dynamo, Spartak – a v případě tohoto teamu Tatran). První ligový "mač" se odehrál o víkendu, kdy se připravovalo vydání prvního pondělníku. Požádal jsem fotoreportéra (byl jím shodou okolností někdejší výborný centrhalf Stanislav Ehnert), aby mi dodal snímek tehdy legendárního teplického brankáře Sedláčka ve výskoku s míčem i pohledem doleva – do pravého horního rohu zalomil přes celé dva sloupce fotku na výšku. A neštěstí bylo hotovo. Vyslechl jsem výtky, že takovou změnu – dát na titulní stránku, kam odjakživa patří jen zásadní politické materiály – nikdo neschválil.“

Jak vyzrát na cenzuru?

„Sportovní rubrika Průboje tehdy zasáhla významně i mnohem výš. Spolupracovníkem v ní byl po svém návratu z vězení Antonín Kořen. Podepisoval se jen značkou (en), a přece byl autorem článků, které způsobily senzaci v tehdejším novinářském světě. Značkou se podepisoval, protože byl do kriminálu odsouzen jako šíbr, který zajistil posílení Armaturky Ústí n. L. poté, co postoupila do I. ligy. Ochrannou ruku nad tím držel tehdejší poslanec za Ústí Rudolf Barák. S jeho pádem došlo k odsouzení funkcionářů fotbalového oddílu a Tonda se vrátil z kriminálu s doživotním zákazem činnosti v „socialistické tělovýchově“. Proto se raději nepodepisoval. Na druhé straně před ním – jako někdejším šíbrem – mluvily fotbalové hvězdy bez rozpaků a deník toho náležitě využíval. Seriál Tondy Kořena „Proč odcházejí známí sportovci z kraje“ doslova prodával noviny. Pamětníci si budou pamatovat hvězdy, kterými začínal: Píša, Vojta, Beran… Mezi dopisy, které docházely redakci, byl jeden, který nenapsal žádný fanoušek. Přišel z Jablonce a napsal jej jeden z nejslavnějších fotbalistů té doby – Tadeáš Kraus. Tehdy mužstvo teprve začínalo svou pouť za soudobou slávou, a tak za odchodem vynikajícího levého křídla ze Sparty (pardon, ze Spartaku Sokolovo) do mužstva nižší třídy – byť tam šel jako hrající trenér – vzbudil senzaci. Ale do novin se nedostala ani řádka. Předsedou Sparty byl muž, známý ve fotbalovém světě jako Žemlička. Ve skutečnosti šlo o jednoho z velitelů jedné správy StB – Hlavní správy tiskového dohledu, tedy cenzury. A ta se postarala, že nikde nesmělo nic o tom vyjít.

Tadeáš Kraus pochválil Tondův seriál a pozval jej, že by třeba čtenáře Průboje zajímalo, proč odcházejí známí sportovci z Prahy. A protože Tonda Kořen měl ve fotbalovém světě důvěru, vyprávěl mu o svém konfliktu s trenérem Ježkem. Tadeáš Kraus si dovolil jednou fórek. Namaskoval medicinbal jako fotbalový míč a položil jej při tréninku bezelstně na trávník, kde Ježek cosi hráčům nakazoval: „Tak nám to předveďte, pane Ježek…“ No, předvedení skončilo výronem a Tadeáš Kraus vypadl ze Sparty. Článek o tom převzaly z Průboje Svobodné slovo, Lidová demokracie, Práce… „Jak to, že tentokrát nezasáhla?“ zeptal se naivní mladík, kterým jsem byl. Tehdy jsem se dověděl, že v 60. letech u nás už nemohla cenzura zastavit nic, co jinde cenzura pustila. A protože z Prahy do Krásného Března, kde byla ústecká tiskárna, to je 108 km, tam přítomné orgánové cenzury nevěděly, že jejich šéf má nějaké krycí jméno, resp. co se děje a tak to klidně vyšlo. No, a díky tomu to museli pustit i dál. Vlivní příznivci fotbalistů Sparty se postarali, že všemocný Alias-žemlička se poroučel z fotbalu. Že ho sesadil Tonda Kořen, který měl doživotní zákaz činnosti v tělovýchově, jsem kolegům prozradil až na jaře 68, kdy byla cenzura docela zrušena. Jestli to mělo postih na postavení Alias-žemličky i v kachlíkárně proti Spartě nevím. Pro mne bylo důležité poučení, co všechno nemůže cenzura zastavit.

Náš tip:

Pokud by Vás toto téma zajímalo, vydal letos klub novinářů – osmašedesátníků kolektivní monografii o novinářích a médiích v Pražském jaru 68 pod názvem „Souboj slova a obrazu s mocnými“. Její elektronická verze byla pokřtěna 19. srpna na výstavě Srpen 1968 v Jazzové sekci a dostupná by v těchto dnech už měla být i knižně.
 

Martin Maruniak
autor je novinář

Čtěte také

blog komun strat
Blog

Jak na komunikační strategii v roce 2025

Pokud jste marketér, pak jsou pojmy jako komunikační a marketingová strategie jistě vaším denním chlebem. Pravděpodobně při jejich tvorbě pracujete s řadou tabulek, grafů a analytik. Jak jinak totiž podpořit své nové nápady než pomocí pevných dat, že? Ale napadlo vás někdy využít také informace získané z monitoringu médií? Právě ty totiž mohou být neocenitelným zdrojem inspirace…

Cover na blog
Blog

Monitoring médií a ambasády: 8 důvodů PRO

Ambasády hrají nezastupitelnou roli v reprezentaci svého státu. Slouží jako prostředníci mezi hostitelskou a vysílající zemí a zajišťují celou řadu funkcí a úkolů. Existují však i nástroje, které mohou jejich každodenní práci výrazně usnadnit.

Cover na blog (1)
Blog

Dětská hřiště pod lupou: co si myslí rodiče?

Naši klienti nás často oslovují s žádostí o analýzy na témata, která nás zároveň i osobně zajímají. To byl i případ zadání od zahraničního klienta. Měli jsme za úkol blíže prozkoumat stav veřejné diskuze o dětských hřištích ve Velké Británii a zjistit, co si rodiče myslí o jejich bezpečnosti a vybavenosti. Zaměřili jsme se také na hlavní připomínky rodičů týkající se údržby a kvality provedení těchto hřišť.

obrázek (16)
Blog

Jak zmapovat vaši konkurenci

Ať už jste začínající podnikatel, který právě vstupuje na trh se svým prvním produktem, nebo zavedená značka s desítkami zaměstnanců, s největší pravděpodobností máte hned několik hlavních konkurentů. A ti bojují o stejný segment trhu a stejné zákazníky jako vy. Jak ale poznat, kterou konkurenci se vyplatí sledovat? A co všechno se můžete naučit z toho, co o ní říkají její zákazníci?

JB
Blog

Rok 2024: Ohlédnutí Jany Barákové

Milí klienti, partneři a kolegové,  leden je pro mne, a nejspíš i pro většinu z vás, symbolem nového začátku. Nový diář, nový fiskální rok, nové plány, nová předsevzetí. Je to čas

obrázek (9)
Blog

Jak změřit úspěšnost PR kampaní v roce 2025 

Public relations (PR) hrají klíčovou roli při budování pozitivního obrazu značky – ať už jde o jednotlivce, firmy nebo instituce. Utvářejí vztahy s veřejností s cílem zlepšit vnímání dané značky u cílové skupiny. V dnešní době však PR specialisté nemusí všechno zvládat sami – existuje celá řada nástrojů, které jim mohou práci výrazně usnadnit. Pojďme se na ně společně podívat!

telefon kresba

Jdeme na to!